. . . MiToKondRi !
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
. . . MiToKondRi !
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
. . . MiToKondRi !
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

. . . MiToKondRi !

- Ortam Enerjik - Forum Enerjik - Biz Enerjik -
 
AnasayfaAnasayfa  portalportal  GaleriGaleri  Latest imagesLatest images  Kayıt OlKayıt Ol  Giriş yapGiriş yap  

Rönesans Tiyatrosu

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek
Yazar Mesaj
ηίġнтмάяе

јонη кяαмзя
јонη кяαмзя
ηίġнтмάяе

Erkek
Yaş : 39 Kayıt tarihi : 08/12/08 Mesaj Sayısı : 467 Yer : DenizLi

Rönesans Tiyatrosu Vide
MesajKonu: Rönesans Tiyatrosu Rönesans Tiyatrosu Icon_minitimeSalı Ara. 09, 2008 8:39 pm

RÖNESANS TİYATROSU

Rönesans tiyatrosu İtalya'da başladıRönesans Tiyatrosu Smilev ama en önemli ürünlerini Rönesans'ı geç yaşayan İngiltere gibi ülkeler verdi. 15. yüzyılda İtalya'da PlautusRönesans Tiyatrosu Smilev Terentius ve Seneca'nın oyunları yeniden okunmaya başlamıştır. Yüzyılın sonuna doğru bu yazarların oyunları önce RomaRönesans Tiyatrosu Smilev sonra Ferrara'da sahnelenmiştir. İtalyan Rönesans tiyatrosuRönesans Tiyatrosu Smilev mimarlık açısından da klasik tiyatroya öykünüyordu. 1414'teRönesans Tiyatrosu Smilev
Romalı mimar Vitruvius'un Mimarlık Üzerine adlı kitabı keşfedildi ve
Avrupa dillerine çevrildi. Bu yapıta dayanılarak İtalya'da Roma
tiyatroları inşa edilmeye başladı. Bu çalışmaların ürünü olan Venedikli
mimar Andrea Palladio'nun tasarlayıp 1585'te Vincenzo Scamozzi'nin
tamamladığı Vicenzo'da ki Olimpico TiyatrosuRönesans Tiyatrosu Smilev Avrupa'nın günümüze ulaşan en eski kapalı tiyatrosudur. ScamozziRönesans Tiyatrosu Smilev geri plandaki kemerlerin arkasınaRönesans Tiyatrosu Smilev sokak sahnelerini gösteren üç boyutlu perspektif panoları yerleştirmişti. Rönesans tiyatrosunun en özgün yönlerinden
bir de perspektife verdiği önemdir.

Rönesans döneminin başında İtalyan tiyatrosu fazla kuralcı bir yola sapmışRönesans Tiyatrosu Smilev klasik ölçülere ve Aristoteles'in zamanRönesans Tiyatrosu Smilev
mekan ve eylem birliği ölçütüne bağlı kalma adına uzun bir süre cansız
ürünler vermiştir. Gene de Plautus'un açık saçık komedyalarıRönesans Tiyatrosu Smilev bu dönemdeRönesans Tiyatrosu Smilev
Aristo ve Ruzzante gibi iki önemli yazara esin kaynağı oldu. İtalyan
tiyatrosuna ulusal bir dil ve yerel karakterler kazandıran bu iki
yazardan sonraRönesans Tiyatrosu Smilev
İtalyan'ın dünya tiyatrosuna en önemli katkısı olan Commedia dell'arte
doğdu. Canlı bir halk tiyatrosu geleneğine dayanan ve farklı öğeleri
bütünleştiren Commedia dell'arte edebi bir metne değilRönesans Tiyatrosu Smilev doğaçlama oyunculuğuna dayanan bir tiyatro türüydü. Kökenleri ortaçağ cambazlığınaRönesans Tiyatrosu Smilev mime ve fabula Atellana'ya değin götürülebilecek olan Commedia dell'arte'nin yeniliğiRönesans Tiyatrosu Smilev topluluk oyununa dayanmasıydı. Sürekli bir arada çalışan ve çok uzun bir süre aynı rolü oynayan oyuncularRönesans Tiyatrosu Smilev daha öncesi eşi görülmemiş bir virtüözlük düzeyine ulaşabiliyordu. Oyunlarda senaryo vardıRönesans Tiyatrosu Smilev
ama her oyuncu diyalogun kendine düşen bölümünü zaman içinde istediği
gibi geliştirebiliyordu. Venedikli pinti tüccar Pantalone gibi bütün
tiyatroya mal olacak tipleri Commedia dell'arte yarattı. Profesyonel
kadın oyuncu kullanan ilk tiyatroda Commedia dell'arte'ydi.

İtalyan tiyatrosu 16. yüzyılda sahneyi edebiyattan arındırırkenRönesans Tiyatrosu Smilev İspanya da tam tersini yaptı; tiyatroyu yeniden edebileştirdiRönesans Tiyatrosu Smilev en önemli edebiyat ürünlerini tiyatro alanında verdi. İspanya Reform hareketinden etkilenmediği içinRönesans Tiyatrosu Smilev eski dinsel tiyatroRönesans Tiyatrosu Smilev auto sacramental (ayin oyunu) adıyla devam etti. Bu tek perdelik oyunlarRönesans Tiyatrosu Smilev öteki ülkelerde dinsel tiyatroyu gülünçleştiren öğelerden arındırıldığı içinRönesans Tiyatrosu Smilev İspanya'nın en iyi şairleri de bu alanda yeteneklerini denemekten çekinmediler. Ülkenin ilk sabit tiyatroları daRönesans Tiyatrosu Smilev İspanyol edebiyatının Altın çağ olarak anılan bu dönemde yapıldı. İspanyol tiyatrosuRönesans Tiyatrosu Smilev kendini klasikçiliğin kurallarıyla sınırlamamasıyla İtalyan tiyatrosundan farklıydı. DuyguyaRönesans Tiyatrosu Smilev lirizmeRönesans Tiyatrosu Smilev tutkulu eylemlere yer veriyordu. En önemli yazarlarıRönesans Tiyatrosu Smilev

İtalyan Rönesansı'nın etkisi İngiltere'de daha geç ve daha zayıf hissedildi. Bu yüzdenRönesans Tiyatrosu Smilev Elizabeth dönemi (1558- 1603) yalnızca tiyatroda değilRönesans Tiyatrosu Smilev
genel olarak edebiyatta özgün İngiliz geleneğinde kurulduğu yıllar
oldu. Aslında bu dönemde İngiliz tiyatrosu karşıt etkilere açık
durumdaydı: Bir yandan Protestan kilisesinin nüfuzunu kırmak için
Corpus Christi Yortusu'nu kutlamak yasaklanmışRönesans Tiyatrosu Smilev bu da gizem ve ibret oyunlarının gerilemesine yol açmıştır. Öte yandan Rönesans Tiyatrosu Smilev saray tiyatroyu İngiliz ulusak kimliğini pekiştirmek içinde kullanmak istiyordu. Bütün bunlara karşıRönesans Tiyatrosu SmilevRönesans Tiyatrosu Smilev
ahlaki ve dinsel çatışmaların özgürleştirici etkisi de 16. yüzyılın
sonuna doğru şiddetlendi. Bunun sonucunda ortaya tiyatro da bu gerilimliRönesans Tiyatrosu Smilev yeniliklere açık ruh halini yansıtıyordu. İngiliz tiyatrosuRönesans Tiyatrosu Smilev kendi özgün ortaçağ geleneğinden aldığı mirası kara Avrupa'sının daha incelmiş buluşlarıyla kaynaştırarakRönesans Tiyatrosu Smilev saray tiyatrosunun sınırlarını aşanRönesans Tiyatrosu Smilev toplumun her kesimine seslenebilen bir sanat türü yarattı.
Marlovu'unRönesans Tiyatrosu Smilev Shakespeare'ninRönesans Tiyatrosu Smilev Beaumant ve Fletcher'in oyunlarını herkes izleyebiliyordu. İngiltere'de de ilk tiyatrolarRönesans Tiyatrosu Smilev 1576'dan başlayarak Elizabeth döneminde kuruldu. Bu ilk tiyatrolarRönesans Tiyatrosu SmilevRönesans Tiyatrosu Smilev üstü açık bir yapı içindeRönesans Tiyatrosu Smilev
yükseltilmiş bir tahta platformdan oluşan sahnenin üç yanında bulunan
sıralarda oturuyordu. İzleyicilerle oyuncular arasındaki alış verişRönesans Tiyatrosu Smilev
İtalyan tiyatrosundan daha fazlaydı. Buna karşılık biletler de daha
ucuzdu. 1590'larda her tiyatro soylu bir kişinin desteğiyle
işletiliyordu. İtalyan tiyatrosundan bir farkı daRönesans Tiyatrosu Smilev
kadın oyuncuların olmamasıdır. Kadın rollerini çoğu zaman erkek
oyuncular üstleniyordu. Elizabeth'ten sonra gelen James döneminde
(1603-25)Rönesans Tiyatrosu Smilev tiyatro içerik olarak klasikçiliğe daha çok yaklaşırkenRönesans Tiyatrosu Smilev konu zenginliğini ve ufuk genişliğini de yitirmeye başladı. Bu dönemdeRönesans Tiyatrosu Smilev Ben JansonRönesans Tiyatrosu Smilev John FordRönesans Tiyatrosu Smilev John Webster ve John Lyly gibi yazarlar zamanRönesans Tiyatrosu Smilev mekan ve eylem birliği kurallarına önem verirkenRönesans Tiyatrosu Smilev trajedi ve komediyi de birbirinden daha kesin çizgilerle ayırdılar. 17. yüzyılın ortalarına doğru İngiliz tiyatrosuRönesans Tiyatrosu Smilev
maske ve dekor gibi görsel öğelere daha çok yer vermeye başlamıştı.
1642'deki burjuva devriminden sonra tiyatrolar kapatıldı ve sahne
sanatı çok uzun bir süre eski canlılığına kavuşamadı.

Fransa'da düzenli tiyatro toplulukları 16. yüzyılda yaygınlaşmıştır. Bunların repertuvarındaRönesans Tiyatrosu Smilev ibret ve mucize oyunları kadarRönesans Tiyatrosu Smilev
kaba bürlesk ve parodiler de yer alıyordu. Ama Fransa'nın öbür Avrupa
ülkeleri gibi özgün bir yerel tiyatro geleneği yoktu. Bu yüzden İtalyan
Rönesansı'nın etkisini kolayca benimsedi. 17. yüzyılda ülkenin güçlü
bir merkezi yönetim altında birleşmesini sağlayan Başbakan Kardinal
RicheliuRönesans Tiyatrosu Smilev en gelişmiş sahne teknolojisini içeren bir tiyatro binası yaptırdı. RicheliuRönesans Tiyatrosu Smilev trajedi ile komedinin birbirinden ayrılmasıRönesans Tiyatrosu Smilev
tiyatrodan traji-komik öğelerin atılması içinde çalıştı. Ama dönemin üç
önemli yazarından biri olan Corneille'in Le Cid'i Kardinalin
yerleştirmeye çalıştığı klasik birlik kurallarını hiçe sayan bir
trajikomediydi. Corneille'in rakibi Racine ise klasikçi kuralların
içinde kalarak trajediye romantik bir ton kazandırdı. Konularını
Yunan-Roma mitolojisinden ve tarihten alan bu iki yazara karşılık
MoliereRönesans Tiyatrosu Smilev Fransız toplumunun gündelik yaşamından aldığı tiplerle kendi çağını aşan bir modern komedi anlayışının kurucusu oldu. ÜstelikRönesans Tiyatrosu Smilev
17. yüzyılda Avrupa'nın başka ülkelerinde de ulusal tiyatrolar kuruldu. AmaRönesans Tiyatrosu Smilev bunların çoğuRönesans Tiyatrosu Smilev sınırlı bir izleyici kesimine seslenebilen saray tiyatroları olarak kalacaktı. Opera ve balede gene aynı dönemdeRönesans Tiyatrosu Smilev soylu sınıfın seyirlik sanatları olarak gelişmişti.17. yüzyılın ikinci yarısındaRönesans Tiyatrosu Smilev İngiliz Restorasyon dönemi (1660-85) tiyatrosu Elizabeth dönemine geri dönmek istediyse deRönesans Tiyatrosu Smilev
İngiliz aristokrasisinin soğuk mizah anlayışını yansıtan bir töre
komedisinden öteye gidemedi. Restorasyon tiyatrosunun en başarılı
örneği sayılan William Congreve'in The Way of the World'ü (Dünyanın
Hali) bile günümüzde sahnelenmektedir. İtalyan tiyatrosunun en önemli
yazarı 18. yüzyılın ortasında bir çok komedi kaleme alan Carlo
Goldoni'dir.

orta sınıf törelerini ve entrikalarını konu alan özgün bir İspanyol
türü olan perdelerin ve kılıç oyunu tarzında binden çok yapıt yazmış
olan Lope de Vega ile İspanyol barok üslubunun en tipik temsilcisi olan
Calderon'dur. Avrupa'daki düşünsel daha önce oyunların sahnelendiği han avlularının biraz daha geliştirilmiş biçimiydi; seyirciler dönemin en sevilen oyun yazarıydı.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Rönesans Tiyatrosu

Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var: Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
. . . MiToKondRi ! :: Kültür ve Sanat Dünyası :: Tiyatro -