. . . MiToKondRi !
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
. . . MiToKondRi !
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
. . . MiToKondRi !
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

. . . MiToKondRi !

- Ortam Enerjik - Forum Enerjik - Biz Enerjik -
 
AnasayfaAnasayfa  portalportal  GaleriGaleri  Latest imagesLatest images  Kayıt OlKayıt Ol  Giriş yapGiriş yap  

1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek
Yazar Mesaj
ηίġнтмάяе

јонη кяαмзя
јонη кяαмзя
ηίġнтмάяе

Erkek
Yaş : 39 Kayıt tarihi : 08/12/08 Mesaj Sayısı : 467 Yer : DenizLi

1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Vide
MesajKonu: 1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu 1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Icon_minitimeSalı Ara. 09, 2008 8:45 pm

1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) TÜRK TİYATROSU

Cumhuriyet döneminde tiyatroda Batı modelini benimseyen Türkiye1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev gerek tiyatronun kurumsallaşması1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev gerekse oyun yazarlığının gelişmesi bakımından önemli atılımlara sahne oldu.

Tiyatroyu Türkiye'de çağdaş bir sanat alanına dönüştürme yolunda ilk
büyük katkı ünlü tiyatro ve sinema adamı Muhsin Ertuğrul'dan geldi.
1927'de1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev Darülbedayi'nin başına geçen Ertuğrul1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev yerli yazarları yüreklendirmesiyle1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev izleyiciye sunduğu çağdaş çeviri oyunlarla1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev sahneleme1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev oyunculuk ve dekor kullanımında güncel anlayışı yerleştirmesiyle1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev yetişmelerine katkıda bulunduğu kadın ve erkek oyuncularla bugünkü Türk tiyatrosunun temellerini attı.
Eğitim görmüş tiyatrocuların yetişmesinde büyük hizmet vermiş olan Ankara Devlet Konservatuvarı ise1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev Musiki ve Temsil Akademisi'nin bir bölümü olarak açıldı. Burada1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev
ilk mezunların çıktığı 1941'de Tatbikat sahnesi oluşturuldu. Bu
hazırlık aşamalarından sonra da 1949'da Devlet Tiyatroları resmen
kuruldu.

1950'den sonra tiyatro kuramlarının gelişmesi bakımından önemli
atılımlar gerçekleştirilmeye başlandı. Tiyatronun yaygınlaştırılması
yolunda devlet eliyle sürdürülen çabalar sonucunda Devlet Tiyatroları1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev Ankara1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilevİstanbul1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev İzmir1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev Bursa1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev Adana1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev
Trabzon ve Diyarbakır gibi kentlerde perdelerini açarak ve turneler
düzenleyerek Türkiye'nin her yanında izleyiciye ulaşır hale geldi.
Yetmiş yılı aşan tarihi boyunca çeşitli iniş çıkışlar yapan İstanbul
Şehir Tiyatroları da çeşitli semtlerde beş sahneye sahip oldu. Türk
tiyatrosunun gelişmesinde her zaman önemli rol oynamış olan özel
tiyatroların sayısında 1960'larda büyük bir artış görüldü.
Etkinliklerini 1960'lardan bu yana sürdüren özel topluluklar arasında
Kent Oyuncuları1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev Ankara Sanat Tiyatrosu1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev
Dormen Tiyatrosu ve Dostlar Tiyatrosu sayılabilir. Oyunculuk ve
sahneleme açısından Batı modelini izleyen ödenekli ve özel tiyatrolar
yanında1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev
ortaoyunu ve tuluat tiyatrosunun oyunculuk tarzını sürdüren özel
topluluklar da oldu. 1970'lerin ortalarında pek çok özel tiyatro kapandı1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev
yeni açılanların bir bölümü de başarılı olamadı. 1980'lerin
ortalarından bu yana İstanbul'daki özel tiyatrolar yeniden bir canlanma
dönemine girdiler.

Türk oyun yazarlığı1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev
Cumhuriyet döneminde Batı modelini uygulayan tiyatronun kurumsallaşması
yolunda yapılan atılıma koşut olarak gelişme gösterdi. Gerçekçi Avrupa
tiyatrosundan büyük ölçüde etkilenen Türk yazarları1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev gerçekçi doğrultuda yazdıkları oyunlarda öncelikle1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev
Osmanlı toplumundan modern Türk toplumuna geçilirken yaşanan sancıları
dile getirdiler. Bu geçiş dönemini yansıtmakta en başarılı olmuş
yapıtlar Reşat Nuri Güntekin'in Yaprak Dökümü (1930) ve Ahmet Kutsi
Tecer'in Köşebaşı'sı (1984) idi. Çok üretken bir yazar olan Cevat Fehmi
Başkut ise toplumsal eleştirel yaklaşımını çoğunlukla güldürü çerçevesi
içine yerleştirdi.

Türk oyun yazarlığında Cumhuriyetin ilk 30 yılında ağırlık kazanan
eleştirel gerçekçi yaklaşım etkisini günümüze değin sürdürdü.
1950'lerden çok partili döneme geçildiğinde devlet yönetimine ilişkin
siyasal sorunlarda tiyatro sahnesinde gündeme getirildi. Aynı zamanda1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev toplumsal sorunları yansıtma aşamasından1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev
bu sorunların kaynak ve nedenlerini irdeleme aşamasına geçildi. Bu
dönemde Türk tiyatrosu yeni yazarlar kazandı. Aziz Nesin ve Haldun
Taner bildik gerçekçi dram kalıplarını zorlayarak yeni biçim
denemelerine giriştiler.
1960'lar Türk tiyatro edebiyatı içinde parlak bir dönem oldu. Siyasal1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev ekonomik1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev kültürel açılardan önemli bir bilinçlenme aşamasının yaşandığı bu dönemde tiyatro1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev işçi ve köylü kesiminin sorunlarına eğildi. Bir yandan1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev orta sınıftan ailelerin yaşadığı toplumsal ve ekonomik sorunları irdeleyen gerçekçi oyunlar yazılırken1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev köy ve gecekondu ortamı da yaşama ve giyinme biçimi ve dil özellikleriyle sahneye getirildi.

Bu dönemin en yaygın türlerinden biri de konularını Osmanlı tarihinden1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev halk kahramanlarının yaşamlarından ve mitolojiden alan1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev şiir diliyle yazılmış oyunlardır. Güngör Dilmen1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev Orhan Asena1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev
Necati Cumalı bu doğrultuda yapıtlar verdiler. 1960'ların sonlarına
doğru siyasal içerikli belgesel oyunlarda yazılmaya başlandı. Sermet
Çağan'ın1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev Brecht'in epik tiyatro yöntemini doğrudan uyguladığı Ayak Bacak Fabrikası (1964)1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev bu dönemde toplumcu gerçekçi yaklaşımın bir örneği oldu.

Türk oyun yazarlığına öz ve biçim açısından kişiliğini kazandırma
yolunda önemli bir katkı 1960'larda Haldun Taner'den geldi. Ahmet Kutsi
Tecer'in 1940'larda geleneksel Türk tiyatrosunun gevşek dokulu oyun
yapısını ve göstermeci anlatımını kullanarak yazdığı Köşebaşı oyununun
ardından1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev
1950'lerde ve 1960'ların başlarında göstermeci anlatımı kullanma ve
tiyatroda açık biçim anlayışını benimseme yolunda oyun denemeleri
yazmış olan Taner1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev
1964'te Gülriz Sururi-Engin Cezzar Tiyatrosu tarafından sahnelenen
Keşanlı Ali Destanı'yla geleneksel Türk tiyatrosunun belirleyici
özelliklerini çağdaş anlamda toplumsal siyasal bir içerikle birleştiren
yeni bir yerli türün1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev yerli epik müzikalin yaratıcısı oldu.

1970'lerde pek çok topluluk ağırlıkla politik tiyatro üstünde durdu. Bu
dönemde sık sık yerli ve yabancı siyasal-belgesel oyunlar sahnelendi;
bir yandan da gerçekçi köy oyunları1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev tarihsel oyunlar1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev geleneksel Türk tiyatrosunun özelliklerine dayalı müzikli oyunlar1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev kabare oyunları1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev
epik oyunlar yazıldı. Ülkede yaşanan toplumsal siyasal çalkantılardan
tiyatronun da olumsuz bir pay aldığı bu dönemin en başarılı oyunlar1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev
geleneksel Türk tiyatrosunun anlatım biçimlerini kullanmayı sürdüren
Turgut Özakman'ın aynı biçemi benimseyen Oktay Arayıcı'nın ve Asiye
Nasıl Kurtulur? Oyunuyla üne1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev gene epik türde yazdığı toplumcu gerçekçi oyunlarla pekiştiren Vasıf Öngören'in ürünleridir.
1980'lerde ise oyun yazarlığı nicelik ve nitelik açısından bir durgunluk yaşadı. Bu dönemde Refik Erduran1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev Orhan Asena1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev Turan Oflazoğlu1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev Necati Cumalı1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev Melih Cevdet Anday1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev Turgut Özakman1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev Recep Bilginer1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev Güngör Dilmen1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev Başar Sabuncu1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev Dinçer Sümer gibi 1950'lerden yada 1960'lardan bu yana oyun yazmayı sürdüren yazarlar dışında1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev 1970'lerde yazmaya başlayan Bilgesu Erenus ve Tuncer Cücenoğlu'nun1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev yapıtlarıyla 1980'lerde gündeme gelen Murathan Mungan1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev Ülkü Ayvaz1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu Smilev Ferhan Şensoy ve Mehmet Baydur gibi yeni yazarların oyunları sergilendi.
Turan Oflazoğlu Sabahattin Kudret Aksal
Sayfa başına dön Aşağa gitmek

1923'ten Günümüze (Cumhuriyet Dönemi) Türk Tiyatrosu

Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var: Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
. . . MiToKondRi ! :: Kültür ve Sanat Dünyası :: Tiyatro -