. . . MiToKondRi !
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
. . . MiToKondRi !
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
. . . MiToKondRi !
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

. . . MiToKondRi !

- Ortam Enerjik - Forum Enerjik - Biz Enerjik -
 
AnasayfaAnasayfa  portalportal  GaleriGaleri  Latest imagesLatest images  Kayıt OlKayıt Ol  Giriş yapGiriş yap  

Çağdaş Tiyatro

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek
Yazar Mesaj
ηίġнтмάяе

јонη кяαмзя
јонη кяαмзя
ηίġнтмάяе

Erkek
Yaş : 39 Kayıt tarihi : 08/12/08 Mesaj Sayısı : 467 Yer : DenizLi

Çağdaş Tiyatro Vide
MesajKonu: Çağdaş Tiyatro Çağdaş Tiyatro Icon_minitimeSalı Ara. 09, 2008 8:41 pm

ÇAĞDAŞ TİYATRO

Batı tiyatrosu bugün de genel olarak Stanislavski'nin sahne düzeni ve
oyunculuk anlayışına dayalı bir gerçekciliği sürdürmekle birlikteÇağdaş Tiyatro Smilev 20. yüzyılın ilk yarısında dışavurumculukÇağdaş Tiyatro Smilev
gelecekçilik ve Bertolt Brecht'in epik tiyatrosu gibi gerçekçilik
karşıtı akımlar da etkili oldu. Bu akımların hepsi farklı amaçlar ve
yöntemlerle de olsaÇağdaş Tiyatro Smilev
sanatın gerçeği yansıttığı düşüncesine karşı çıktılar; doğallık
yanılsamasını kırarak sanatın doğal değil yapılmış bir şey olduğunu
savundular. Geliştirdikleri deneysel teknikler tiyatroyu bir vakit
geçirme ve eğlenme aracı olmaktan çıkardığı için de çoğu zaman seyirci
çekemediÇağdaş Tiyatro Smilev hatta skandallara yol açtı. Bu yeni akımların bir başka özelliği deÇağdaş Tiyatro Smilev oyun yazarları kadar sahne tasarımcıları ve yönetmenlerin de öne çıkmasıÇağdaş Tiyatro Smilev kuramcı kimliğini kazanmalarıydı. Deneysel tiyatro üzerinde etkili olmuş kuramcıların başındaÇağdaş Tiyatro Smilev İsveçli tasarımcı Adolphe Appia gelir. AppiaÇağdaş Tiyatro Smilev sahnenin bir gerçeklik atmosferi veren "sahici" dekor öğeleriyle doldurulmasına karşı çıkıyorÇağdaş Tiyatro Smilev bunun yerine yapıtın "ruhunu" ortaya koyacak yalın bir sahne düzeni öneriyordu. Doğalcı ayrıntıların yerineÇağdaş Tiyatro Smilev
dikkati oyuncunun jestleri üzerinde toplayacak ve dramatik gerilimi
çıplak bir biçimde dışa vuracak basit bir dekor gerekliydi. Appia'nın
dışavurumcu görüş leriÇağdaş Tiyatro Smilev İngiliz yönetmen Gordon Craig tarafından daha da geliştirildi. CraigÇağdaş Tiyatro Smilev sahnede soyutlamayı uç noktasına götürdü; duygusal ve görsel değilÇağdaş Tiyatro Smilev tinsel ya da zihinsel bir etki yaratmak için son derece öznel bir ışıklandırma yöntemi yarattı. Tek bir gotik sütununÇağdaş Tiyatro Smilev sahneye bir kilise havası vermekte ayrıntılı bir mukavva kilise dekorundan çok daha etkili olacağını düşünüyordu. Craig'e göreÇağdaş Tiyatro Smilev tiyatro ve oyunculuk simgesel düzeni bozmamalıydı. Craig ve Appia'nın görüşleriÇağdaş Tiyatro Smilev çok geniş bir uygulama alanı bulamadı. Yalnızca Avusturyalı yönetmen Max ReinhardtÇağdaş Tiyatro Smilev
Craig'in soyutlamaya dayalı dışavurum anlatımıyla canlı ve renkli bir
oyun anlayışı arasında bir uzlaşma noktası yakalayabildi.

Rusya'da da 1917 Devrimi'nden sonraÇağdaş Tiyatro Smilev kısa bir süre içinÇağdaş Tiyatro Smilev Stanislavski'nin doğalcı anlatımına karşı olan deneysel anlayışlar tiyatroya egemen oldu. Bu dönemde en etkili yönetmenÇağdaş Tiyatro Smilev daha önce Stanislavski'nin yanında oyunculuk yapan Vsevolod Meyerhold'du. Craig'in izinden giden MeyerholdÇağdaş Tiyatro Smilev
dekorda soyutluğu daha işlevselci bir yöne çekti. Biyomekanik oyunculuk
adını verdiği yöntemle oyuncuların özel kişiliklerini silmeye ve
oynuculuğu bir dizi kimliksiz fiziksel harekete indirgemeye çalıştı.
Sahnenin doğal bir ortam değilÇağdaş Tiyatro Smilev tiyatro amacıyla kurulmuş yapma bir düzen olduğunu açıkça belirtmek içinÇağdaş Tiyatro Smilev vida ve çivileri gizlenmemiş dekor öğeleri kullandı. 1918'deÇağdaş Tiyatro Smilev ilk Sovyet oyunu olanÇağdaş Tiyatro Smilev gelecekçi şair Mayakovski'nin Misteriya-buff'uru (Kutsal Güldürü) sahneleyen de Meyerhold'du. GelecekçilikÇağdaş Tiyatro Smilev Rusya'dakinin tam karşıtı bir siyasal görüşü savunmakla birlikteÇağdaş Tiyatro Smilev İtalya'da da ektiliydi. İtalyan gelecekçileriÇağdaş Tiyatro Smilev makine çağının hızınıÇağdaş Tiyatro Smilev şiddetiniÇağdaş Tiyatro Smilev

Modernizmin Almanya'daki biçimiÇağdaş Tiyatro Smilev dışavurumculuktu. Bu akım ilk örneklerini Strindberg'in son oyunlarındaÇağdaş Tiyatro Smilev Frank Wedekind'in sahne ve kabare için yazdığı ve bestelediği şarkılı oyunlarda vermişti. DışavurumculukÇağdaş Tiyatro Smilev hem bireyin kendi ruhsal potansiyelini topluma karşı gerçekleştirmesini önerdiğiÇağdaş Tiyatro Smilev hem de bunun olanaksız olduğunu söylediği içinÇağdaş Tiyatro Smilev sahnede gerilimiÇağdaş Tiyatro Smilev çatışmayı ifade eden öğelere önem veriyordu. Sanatın gösterdiği gerçeklikÇağdaş Tiyatro Smilev dış dünyanın değişmez yüzü değilÇağdaş Tiyatro Smilev
insanın gerilen ve kaynaşan iç dünyasıydı. Bu akımın daha siyasal bir
kolu da vardı; 1918 ayaklanmasına aktif olarak katılan sosyalist şair
Ernst Toller'in Die Maschinenstürmer (1922; Makine Kırıcıları) bu
eğilimin en tipik örneğiydi. Dışavurumcu tiyatroÇağdaş Tiyatro Smilev yazarlardan çokÇağdaş Tiyatro Smilev yönetmenlerle etkili oldu. Daha sonra Brecht'le birlikte epik tiyatro deneyine katılan Erwin PiscatorÇağdaş Tiyatro Smilev 1920'lerdeÇağdaş Tiyatro Smilev makineleri hem birer dekor öğesi hem de sahne teknolojisi olarak kullandığı oyunlardaÇağdaş Tiyatro Smilev insanın artık yaşamadığınıÇağdaş Tiyatro Smilev ama mekanik dünyanın bir tür insani (daha doğrusuÇağdaş Tiyatro Smilev şeytani) canlılık kazandığını gösterebilmişti.
Fransa'da ise deneysel tiyatro fazla gelişmedi. Bunun bir nedeniÇağdaş Tiyatro Smilev
modernizmin Fransa'ya özgü biçimi olan gerçeküstücülüğün tiyatroya
fazla önem vermemesi ve sanatını da zaten seyirlik bir gösteri
biçiminde gerçekleştirmesiydi. Öte yandanÇağdaş Tiyatro Smilev yeni akımlardan etkilenen oyun yazarları ve yönetmenler deÇağdaş Tiyatro Smilev Almanya ve Rusya'da olduğu gibi oyunculuk sanatını sarsmaya çalışmıyorlarÇağdaş Tiyatro SmilevÇağdaş Tiyatro SmilevÇağdaş Tiyatro Smilev Jacques CopeauÇağdaş Tiyatro Smilev Louis JouvetÇağdaş Tiyatro Smilev Charles Dullin ve Georges Pitoeff gibi yönetmenlerÇağdaş Tiyatro Smilev seyircisiz kalma noktasına düşmedenÇağdaş Tiyatro Smilev tiyatronun da bir sanat olduğu iddiasını elden bırakmadılar. Özellikle PitoeuffÇağdaş Tiyatro Smilev Almanya'dakine koşut bir biçimdeÇağdaş Tiyatro Smilev dikkati oyunun düşünsel içeriği üzerinde toplamak amacıyla dekor ve oyunculuğu süsleme öğelerinden arındırdı.
İngiliz tiyatrosuÇağdaş Tiyatro Smilev kara Avrupa'sındaki deneylerden uzak durdu. Yüzyıl başındaÇağdaş Tiyatro Smilev
Bernard Shaw'un sahneyi bir felsefi ve siyasal tartışma arenasına
dönüştüren oyunları ilgi çekiyordu. Granville-Barker da Shakespeare
oyunlarını sadeleştirdiÇağdaş Tiyatro Smilev
geleneksel yorumlardaki tumturaklı ve ağır havayı eledi. Amerikan
tiyatrosu bu dönemde aslında bir eğlence endüstrisi durumundaydı; gene
de ülkenin ilk önemli oyun yazarı olan Eugene O'Neill'in yapıtları
1920'lerde sahnelenmeye başladı. İrlanda'da da J. M. Synge ve Seah
O'Casey'in oyunlarıÇağdaş Tiyatro Smilev yüzyıl başlarındaki toplumsal ve ruhsal çalkantıyı yansıtıyordu.

20. tiyatrosunun en etkili adıÇağdaş Tiyatro Smilev hiç kuşkusuz Bertolt Brecht'ti. Brecht'in epik tiyatro anlayışı ve ADC'de 1949'da kurduğu Berliner EnsembleÇağdaş Tiyatro Smilev
John Arden ve Edward Bond gibi İngiliz yönetmenleri de etkiledi.
Tiyatroda yanılsamaya ve edebi anlatıma karşı tepkinin bir ifadesi de
belgesel tiyatro ya da olgu tiyatrosu adı verilen anlayıştı. BuradaÇağdaş Tiyatro Smilev
yaşanmış bir olay fazlaca değiştirilmeden ve belgelerle desteklenerek
sahneye konuyordu. Peter Weiss'ın Ermittlung'u (1965; SoruşturmaÇağdaş Tiyatro Smilev

20. yüzyıl tiyatrosundaki bir başka önemli eğilim de Çağdaş Tiyatro Smilev insanla dünya arasındaki uyumsuzluğu hem insanınÇağdaş Tiyatro Smilev
hem de dünyanın anlamının silindiği noktaya kadar götüren uyumsuzluk
tiyatrosuydu. Beckett'in sıkıntılı ve hüzünlü kuklalara dönüşmüş
insanların dünyasını anlatan tiyatrosuÇağdaş Tiyatro Smilev Arthur Adamov ve Eugene Ionesco'nun daha fantastik denemeleriÇağdaş Tiyatro Smilev İngiltere'de Harold Pinter'ın oyunlarıÇağdaş Tiyatro SmilevÇağdaş Tiyatro Smilev Fransız yazarı Alfred Jarry'nin 15 yaşındayen yazdığı kukla oyunu Ubu roi'ya (1896; ÜbüÇağdaş Tiyatro Smilev 1963) değin götürülebilir.

Uyumsuzluk tiyatrosu sahnedeki bütün görsel ve duyusal öğeleri en aza indirmişti. Buna karşılıkÇağdaş Tiyatro SmilevÇağdaş Tiyatro Smilev tiyatronun dokunulmazlığını parçalamaya yönelen "alternatif tiyatro" hareketleri yaygınlaştı. Bunların en etkilileriÇağdaş Tiyatro Smilev
ABD'de Julian Beck ve Judith Malina'nın Living Theatre'ı (Yaşayan
Tiyatro) ile İngiltere'de epik tiyatro uygulamasını sürdüren George
Devine'in İngiliz Sahne Topluluğuy'du. Arnold WeskerÇağdaş Tiyatro Smilev
John Osborne ve John Arden gibi yeni oyun yazarlarının yapıtları
Devine'in tiyatrosunda sahnelendi. Deneysel tiyatronun Avrupa'daki
öncülerinden biri iseÇağdaş Tiyatro Smilev seyircinin oyuna katılmasını savunarak hem AvrupaÇağdaş Tiyatro Smilev hem de ABD'deki deneysel tiyatro topluluklarını etkileyen Polonyalı yönetmen Jerzy Grotowski'ydi.

II. Dünya Savaşı'ndan sonra İngiltere'de Laurence Olivier ve John Gielgud gibi Shakespeare yorumcularıÇağdaş Tiyatro Smilev
geleneksel tiyatroyu sürdürerek yeni bir klasik oyuncu kuşağının
yetişmesini sağladılar. 1961'de Kraliyet Shakespeare Topluluğu'nu kuran
Peter Book daÇağdaş Tiyatro Smilev deneycilikle seyirci zevkini uzlaştırabilmiş yönetmenlerden biridir. Aynı dönemde Fransa'nın önemli yönetmenleri arasındaÇağdaş Tiyatro Smilev
yönetmenin yaratıcılığına ağırlık veren tümel tiyatro anlayışını
geliştiren oyuncu ve yönetmen Jean Vilar'ı anmak gerekir. Almanca
konuşan ülkelerde ise 1960'lar ve sonrasında Max FrischÇağdaş Tiyatro Smilev Friedrich DürrenmattÇağdaş Tiyatro Smilev Peter Weiss ve Peter Handke gibi yazarlar karamsar bir dünya görüşünü ilerici bir siyaset anlayışıyla birleştirmeye çalıştılar.

mekanikliğini kutsayan ve seyirciyle oyun arasındaki görünmez duvarı
yıkmaya yönelen kışkırtıcı gösteriler düzenlediler. 1921'de Bağımsız
Deneysel Tiyatro'yu kuran Anton Giulio Bragaglia deneysellikle
izlenebilirlik arasında bir denge oluşturmaya çalıştı. tam tersine oyuncuyu öne çıkaran eski commedia dell'arte geleneğini sürdürüyorlardı. Fransa'da 20. yüzyılın ilk yarısında Georges Feydeau'nun bulvar komedileri popülerdi. Buna karşılık
1971) bu tarzın en başarılı örneğiydi. 1980'lerde de İskoçya'da John
McGrath'ın 7:84 adlı topluluğu bu anlayışı sürdürmektedir. eleştirmenlerce bu akım içinde değerlendirilir. Tarzın kökenleri
Antonin Artaud'nun vahşet tiyatrosu bu duyusal etkileri insanların
bastırılmış güdülerini ayaklandırmak için kullanır. Bazı
eleştirmenlerce uyumsuzluk tiyatrosu içinde değerlendirilen Jean Genet
ve Fernando Arrabal'ın oyunları da kamçılayıcı gerginlikleriyle Artaud
çizgisine daha yakındır. 1960'ladan sonra İngiltere ve ABD'de de
seyirciyle oyuncu arasındaki mesafeyi kaldırmaya
Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Çağdaş Tiyatro

Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var: Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
. . . MiToKondRi ! :: Kültür ve Sanat Dünyası :: Tiyatro -