. . . MiToKondRi !
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
. . . MiToKondRi !
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
. . . MiToKondRi !
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

. . . MiToKondRi !

- Ortam Enerjik - Forum Enerjik - Biz Enerjik -
 
AnasayfaAnasayfa  portalportal  GaleriGaleri  Latest imagesLatest images  Kayıt OlKayıt Ol  Giriş yapGiriş yap  

19. YüzyıL ve Romantizm

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek
Yazar Mesaj
ηίġнтмάяе

јонη кяαмзя
јонη кяαмзя
ηίġнтмάяе

Erkek
Yaş : 39 Kayıt tarihi : 08/12/08 Mesaj Sayısı : 467 Yer : DenizLi

19. YüzyıL ve Romantizm Vide
MesajKonu: 19. YüzyıL ve Romantizm 19. YüzyıL ve Romantizm Icon_minitimeSalı Ara. 09, 2008 8:41 pm

19. YÜZYIL ve ROMANTİZM

19. Yüzyıl romantizm çağıydı. Romantizmin başarılı olduğu edebiyat türü ise tiyatro değil19. YüzyıL ve Romantizm Smilev şiirdi. Bununla birlikte19. YüzyıL ve Romantizm Smilev
Almanya'da daha 18. yüzyılın sonlarından başlayarak oldukça iddialı bir
romantik tiyatro ortaya çıktı. Yeni tarzın en başarılı değilse bile en
sevilen örneklerini Friedrich Schiller verdi. Goethe de başlangıçta bu
akım içinde yer almış ve ilk oyunu Götz von Berlichingen (1773; Demir
Elli Şövalye von Berlichingen19. YüzyıL ve Romantizm Smilev 1933) ile coşkunluk akımının19. YüzyıL ve Romantizm Smilev
yeni ruh halini yansıtan en güçlü belgelerden birini ortaya koymuştu.
Kleist'in Prinz Fiedrich von Homburg'u da Alman romantik tiyatrosunun
tipik ürünlerinden biriydi. Romantizm19. YüzyıL ve Romantizm Smilev tiyatroda güncel konuların19. YüzyıL ve Romantizm Smilev
orta sınıf yaşamına özgü konuların yerini tarihin almasına yol açtı.
Fransa'da Hugo'nun Hermani'si ve Alfred de Musset'nin bazı oyunları19. YüzyıL ve Romantizm Smilev
bu tarihsel duyarlığı yansıtıyordu. Almanya'da yüzyılın ikinci
yarısında Wagner'in bütün sanatları birleştirmeyi amaçlayan müzik
dramları da tarihselciliğin atavizme doğru gerileme eğilimini temsil
eder. Gerek Hugo'nun19. YüzyıL ve Romantizm Smilev gerekse Wagner'in yapıtlarında19. YüzyıL ve Romantizm Smilev
19. yüzyılda tiyatroda daha hafif tarzlar da ortaya çıktı. Bürlesk19. YüzyıL ve Romantizm Smilev
burletta (şarkılı fars) ve vodvil bu dönemin en yaygın türleriydi.
Eugene Scribe karakter gelişiminden çok entrikaya uyarak yazdığı için
"iyi kurulu oyun" olarak adlandırılan 400'e yakın yapıtıyla Paris
sahnelerinde geniş bir seyirci kalabalığı toplayabildi. Eugene-Marin
Labiche aynı yöntemi fars türüne uyguladı19. YüzyıL ve Romantizm Smilev
Scribe'in bir başka öğrencisi Victorien Sardou da oyunlarının
yüzeyselliğine karşın ünlü oyuncu Sarah Bernhardt'ın oyunculuğundan
yararlanabildi.
19. yüzyılda tiyatro sanatını sürdürenler yazarlardan çok19. YüzyıL ve Romantizm Smilev oyuncu-yönetmenlerdi. Bernhardt'ın yanı sıra19. YüzyıL ve Romantizm Smilev Charles Kean ve "sir" unvanını alan ilk oyuncu olan Henry Irving gibi oyuncular19. YüzyıL ve Romantizm Smilev19. YüzyıL ve Romantizm Smilev Shakespeare ve Racine'in yapıtlarına kendi damgalarını basarak bir yorum olduğunu kanıtladılar.

19. yüzyıl sonunda tiyatroda yeniden daha "ciddi" eğilimler ortaya çıktı. Norveç'te Ibsen'in19. YüzyıL ve Romantizm Smilev19. YüzyıL ve Romantizm Smilev
Rusya'da Çehov'un oyunlarıyla tiyatro edebi değerini yeniden kazandı.
Her üç yazar da edebiyata gerçeklik akımının içinde başlayıp daha sonra
simgecilik19. YüzyıL ve Romantizm Smilev
izlenimcilik ve dışavurumculuk gibi modernist akımların ilk örnekleri
sayılan yapıtlar verdiler. Gene aynı dönemde Almanya'da Gerhart
Hauptmann ile Rusya'da Maksim Gorki19. YüzyıL ve Romantizm Smilev kapitalizmin insan yaşamında yol açtığı yıkımı gösteren oyunlarıyla tiyatroda doğalcılığın başlıca temsilcisi oldular.

Varoluşun karanlık yüzüne işaret eden bu tür oyunlar kolayca seyirci çekmediği için19. YüzyıL ve Romantizm Smilev 19. yüzyılda Fransa19. YüzyıL ve Romantizm Smilev Almanya ve İngiltere'de19. YüzyıL ve Romantizm Smilev
gişe hasılatını gözetmeyen bir "bağımsız tiyatro" hareketi doğdu.
1887'de Fransa'da Andre Antoine'ın kurduğu Theatre-Libret (Özgür
Tiyatro)19. YüzyıL ve Romantizm Smilev
Almanya'da Otto Brahm'ın Frei Bühne'si (Özgür Sahne) ve İngiltere'de
Jacob Grein'ın Independent Theatre Club'ı (Bağımsız Tiyatro Kulübü)
başta Ibsen olmak üzere19. YüzyıL ve Romantizm Smilev Hauptmann19. YüzyıL ve Romantizm Smilev Strindberg19. YüzyıL ve Romantizm Smilev Lev Tolstoy ve George Bernard Shaw gibi eleştirel ve karamsar yazarların oyunlarını sahnelemeyi üstlendi.

Tiyatroda doğalcılığın bir başka önemli ürünü de Rusya'da 1898'di
kurulan Moskova Sanat Tiyatrosu'ydu. Çehov'un oyunlarını sahnelemesiyle
ünlenen bu tiyatronun kurucusu Konstantin Stanislavski19. YüzyıL ve Romantizm Smilev
son derece ayrıntılı ve planlı bir hazırlığa ve uzun prova süresine
dayalı yönetim anlayışıyla tiyatroda "gerçeklik yanılsamasını"
kusursuzlaştırdı.
sahnelemeyi son derece güçleştiren bir "insanüstü hacimler yaratma" tutkusu görülür. yalnızca sıradan oyunlara değil İsveç'te Strindberg'in
Sayfa başına dön Aşağa gitmek

19. YüzyıL ve Romantizm

Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var: Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
. . . MiToKondRi ! :: Kültür ve Sanat Dünyası :: Tiyatro -